Nirgendwo in Afrika


Seite 1 von 1
Neuester Beitrag: 19.08.07 15:42
Eröffnet am:08.08.06 23:42von: feuerblumeAnzahl Beiträge:20
Neuester Beitrag:19.08.07 15:42von: feuerblumeLeser gesamt:6.631
Forum:Hot-Stocks Leser heute:1
Bewertet mit:
2


 

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeNirgendwo in Afrika

 
  
    #1
2
08.08.06 23:42

Eine Zusammenfassung der aktuelle Situation.

http://feuerblume-hanabi.blogspot.com/2006/08/nirgendwo-in-afrika.html
Moderation
Zeitpunkt: 29.03.07 16:23
Aktion: Forumswechsel
Kommentar: Regelverstoß

 

 

124 Postings, 6668 Tage ElronWas ist nur los mit Energulf???

 
  
    #2
14.08.06 12:36
Was ist nur los bei Energulf? Leider hab ich z. Zt. keine Information zu Ener.
Kann mir jemand weiter helfen? Würde mich freuen! Auf der anderen seite
könnte man den jetzigen Kurs rücksetzer nutzen um nach zu kaufen, oder
um ein zu steigen! Wie auch immer, sieht man sich den Chart an, kann man
davon ausgehen das eine kleine gegen bewegung eintreten wird! Sollten  dann
endlich neue und gute News von Energulf vermeldet werden, dann dürfte
der Kurs dahin gehen wo er hingehört. gen Norden!!!!!!
Und das würde, denke ich, nicht nur mich freuen! ;-))  

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeNamibia im Brennpunkt der Ölexploration

 
  
    #3
17.12.06 13:35
Alle Welt drängt nach Namibia, um hier offshore zu bohren:

11 December 2006 11:53, Guardian online


A 10% participation interest in Namibia's Northern and Southern offshore blocks has been acquired by the Petroleum Oil and Gas Corporation of South Africa (PetroSA).

"This is consistent with our philosophy of expanding our gas and petroleum interests internationally," PetroSA chief executive Sipho Mkhize said on Monday in a statement.

"This venture is a welcome addition to our portfolio of African interests, which apart from our interests off the coast of South Africa, now extend to Gabon, Equatorial Guinea and Sudan."

The Northern and Southern offshore blocks are located approximately 220km south-west off the Oranjemund coast of Namibia, covering an area of 10 844 and 18 010 square kilometres respectively, with water depths ranging from 200m to 3 000m.

BHP Billiton has been awarded the licence to operate the blocks and will be partnering PetroSA and Mitsui Atlantic Energy BV with a 75% interest.

Significant gas discoveries in the area, the Kudu gas field to the east and the Ibhubesi gas field to the south-east, prove that a working petroleum system exists, said PetroSA.

"The Northern and Southern blocks off the coast of Namibia are particularly exciting opportunities for PetroSA, which will be able to bring its technical capabilities and unparalleled experience in fields such as gas-to-liquids technology to bear on this project," concluded Mkhize. -- Sapa  

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumediesmal im Süden Namibias

 
  
    #4
17.12.06 13:41
BHP gibt Gas im Süden, AZ Namibia

Mitsui und PetroSA beteiligen sich an Explorationsgebieten

von Stefan Grüllenbeck

Der japanische Mischkonzern Mitsui hat Anteile an den Explorationslizenzen von BHP Biliton in Namibia erworben. Das Oranjebecken rückt weiter ins Augenmerk internationaler Kohlenstofff-Förderer. Ungeklärt ist bis jetzt, ob es in dem Gebiet neben großen Erdgasvorkommen auch
Öl gibt.

Der Rohstoffkonzern BHP Billiton hat zwei Investoren für die Explorationsgebiete vor der namibischen Südküste gewonnen. Beide, sowohl Mitsui wie auch PetroSA, sind Experten für die Verflüssigung von Erdgas. BHP sieht ein ,,sehr hohes" Potenzial im Oranjebecken.

Windhoek - Mitsui & Co, der zweitgrößte japanische Handelskonzern, hat 15 Prozent der Anteile an den Lizenzen von BHP übernommen. Laut einer Pressemeldung vom 21. November betritt Mitsui in Namibia Neuland, plane aber bereits weitere Investitionen im Südantlantik. ,,Der atlantische Rohstoffmarkt Afrikas wird in den kommenden Jahren weiter wachsen. Nach der Lizenzerteilung im Offshore-Bereich vor Äquatorial Guinea im vergangenen Jahr ist die Partnerschaft mit BHP Billiton vor der namibischen Küste ein logischer Schritt für uns, dem hoffentlich weitere folgen werden", so die Meldung. BHP Billiton hält Prospektionslizenzen im Bereich Öl und Gas für die Blöcke 2814, 2914A sowie 2914B südlich und westlich des Kudugasfelds, die zusammen 29000 Quadratkilometer groß sind. Laut Mitsui wird zurzeit eine 3D-Kartierung des Areals vorgenommen, die Grundlage für erste Probebohrungen im kommenden Jahr sein soll.

Zehn Prozent der Anteile hat BHP zudem an den südafrikanischen Energie-Konzern PetroSA verkauft, der bereits an mehreren Projekten im Südatlantik beteiligt ist. Über die Investitionssumme im Rahmen der Transaktion haben die beteiligten Konzerne keine Angaben gemacht.

Laut Michael Yeager, dem Leiter der Energiesparte bei BHP Billiton, ist das internationale Interesse an Beteiligungen für die namibischen Gebiete ,,riesig". Mehrfach hatte Yeager dem südafrikanisch/namibischen Oranjebecken ein Potential für sehr hohe Vorkommen für Gas und Öl bescheinigt, da die dortigen Sedimente stark dem Golf von Mexiko ähneln würden. Im März 2006 sagte Andrew Fisher, BHP-Explorationsleiter für das südliche Afrika, der Konzern suche dringend freie Bohrplattformen für das Projekt. ,,Zwar sind in dem Gebiet bis dato nur Gasvorkommen bestätigt worden, aber wir gehen weiter von guten Aussichten für Ölfunde aus".

BHP und Mitsui fördern zusammen Gas vor der australischen Westküste. Mitsui ist einer der Weltmarktführer im Bereich Verflüssigung, Transport und Handel von Erdgas.  
Angehängte Grafik:
01164252914275aa665c89b216be0b84fb7a2c1d....jpg
01164252914275aa665c89b216be0b84fb7a2c1d....jpg

1322 Postings, 7062 Tage RentnerWas soll dieser Link in Post Nr.1???

 
  
    #5
18.12.06 12:12
Du bist mir so eine Marke. Setzt einen Link und keiner kommt rein. Na ja, passt zu dir.
So langsam solltest du mal deinen Papa fragen, ob er dir ein wenig Geld gibt. Stützungskäufe wären bei ENG dringend nötig. lol
Rentner
 

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeGehirn einschalten

 
  
    #6
18.12.06 12:45
Der Link ist uralt.  

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumegroße Jungs und coole Mädchen

 
  
    #7
18.12.06 13:26
Ich sage es auch hier noch einmal, weil unerfahrene Zitterer wie dieser Rentner sich mit einer solchen Aktie keinen Gefallen tun.

Diese Aktie ist etwas für große Jungs und coole Mädchen.

Die ersehnte Finanzierung und die erwartete Pressemitteilung zum Kongo können nicht herbeigezittert werden.
Die Finanzierung richtet sich nach dem Kapitalbedarf. Und der ist wiederum von den durchgeführten Maßnahmen abhängig. Diese wiederum bestimmen sich nach den im Projektplan verankerten Terminen, schließlich muss das Vortgehen zwischen den Partnern koordiniert werden und die Produktionsmittel zur rechten Zeit am rechten Ort bereitstehen.

Die Projektplan steht zwar mittlerweile weitgehend. Draus kann aber nichts abgeleitet werden, was eine neue Pflichtmitteilung auslöst. Ansonsten gilt, ich hatte es bereits erwähnt, je niedriger der Kurs, desto größter der Risk-Return für die Finanziers, aber auch für Neueinsteiger.  

1322 Postings, 7062 Tage RentnerNatürlich...

 
  
    #8
18.12.06 15:16
ist der uralt. Das ist ja das Probelm. Lass ihn löschen oder willst du noch mehr an Glaubwürdigkeit verlieren? Hast du eigentlich jemals vor zu arbeiten oder wird Papa dich für immer finanzieren?
Rentner  

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeBanalitätsschleudern können dort nicht posten

 
  
    #9
18.12.06 16:09
Nochmals. Gehirn einschalten!

Der Link ist uralt, aber mein letztes Posting gehört vom Zusammenhang her zweifellos in diesen und in keinen anderen Thread. Der Link funktioniert auch noch. Nur ist die Tür verschlossen. Wer höflich anklopft und sich noch nicht hier als Banalitätsschleuder profiliert hat, der kommt auch rein. Das ist also nicht das Problem. Die Dein Posting war also überflüssig.

Das Problem ist, dass dir nichts besseres einfiel, über einen Link vom August zu schreiben,  weil dir wieder einmal nichts Substantielles einfiel. Wie immer.    

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeDamit die liebe Seele Ruhe hat

 
  
    #10
18.12.06 16:27
und nicht angesichts unbekannter Texte zittern muss, stelle ich den verlinkten Text leicht upgedatet in diesen Thread. Denn er ist aktueller denn je.

im Radio der Dudelfunk ist, das ist im WO-Board das Trader- und Bashergefasel. Dieser Informationsverschmutzung kann man sich in keinem Thread entziehen. Selbst auf einige blasse Neuzugänge, die dabei sind, den Sprung von der Riester-Rente zum High-Risk-Explorer zu bewältigen, scheint dieses Gefasel, das aus einem Mix von unqualifizierten Analysen, Risikoaversion und Lügen besteht, schon stilbildend zu wirken.

Entziehen können sich diesem Hintergrundrauschen offenbar nur diejenigen, deren Ausdrucksweise schon von jeher auf das Posten von Realtimekursen, Charts, Comics und anderen Bildchen beschränkt ist.
Inhaltlich hängt die Schar der Anleger am Newsflow wie die Junkies an der Droge, was den Scharlatanen, Schaumschlägern und Marketing-Genies unter den CEOs und Börsenbriefen Tür und Tor öffnet, um die Gier der Anleger immer wieder aufs Neue anzustacheln.

Diese Entwicklung kann auch bei EnerGulf beobachtet werden, wo die Anleger schon mit den Füßen scharren, wenn einmal ein paar Wochen keine News kommen. Man hat den Eindruck, dass ein Explorer alle 4 Wochen ein neues Projekt akquirieren und zumindest einmal in der Woche in einem Well fündig werden muss. Dass zwischen Akquision eines Projektes und erster Bohrung eine lange newslose Planungszeit liegt, ist offenbar nicht bewusst. "Best Pratice" ist offenbar das, was einige "Blender", die schon die Anschaffung eines neuen Fotokopieres als publizitätswürdige Tatsache sehen, mit den Marktteilnehmern veranstalten.

Verständlich ist diese Ungeduld allerdings nicht. Hat die Firma doch eine Exploration mit Option auf eine Förderlizenz in einem der aussichtsreichsten „Giant-Oilfields“ dieses Planeten in der Tasche (Namibia) und den Wind der US-Regierung im Rücken. Siehe auch den Beitrag "Zur geostrategischen Ausrichtung der amerikanischen Energiepolitik".

Obgleich voraussichtlich spätestens im  2. Quartals 2007 mit den Bohrungen begonnen wird, und, im Erfolgsfalle, selbst nach kanadischer Norm Cashflows in einer Größenordnung von 5,5 Mrd. USD  erwartet werden können (NSAI-Report), zwergeln einige in einschlägigen Foren herum, als stünde ihnen das Pfützenwasser bis zum Halse. Manch einer jammert sich auch seine Angst vom Leibe. Und am schlimmsten sind naturgemäß die Nichtaktionäre, weil sie bekanntlich am stärksten vom Werteverfall der Aktie betroffen sind.

Während in anderen Threads Investments in den rohstoffreichen „Warlord-Countries“ der Stoff sind, aus dem Anlegerträume geschmiedet werden, ist es bei EnerGulf-Bashern schon seit jeher Tradition, diese Investments (DRC und Nigeria) als „Reise ins Herz der Finsternis“ zu verdammen.

Und in Longoria/Texas arbeitet man an einer zweiten „Wasserbohrung“, da in Well Nr. 1 wider Erwarten Gas gefunden wurde.

 

4566 Postings, 7218 Tage hedudaLöschung

 
  
    #11
18.12.06 18:56

Moderation
Zeitpunkt: 18.12.06 19:28
Aktionen: Löschung des Beitrages, Nutzer-Sperre für 1 Stunde
Kommentar: Regelverstoß: obszöne, sexistische Äußerungen

 

 

17333 Postings, 7165 Tage harcoonwasn das fürn verzickter insider

 
  
    #12
18.12.06 19:10
brainfuck agressivo thread...?  

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumewelches Konfidenzniveau?

 
  
    #13
18.12.06 19:16
Nr.11, mit welchem Konfidenzniveau hast du das simuliert?  

17333 Postings, 7165 Tage harcoonwasn das fürn verzickter insider

 
  
    #14
18.12.06 20:04
brainfuck agressivo thread...?  

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeWettlauf um Afrikas Ressourcen

 
  
    #15
07.01.07 17:57
Im Fokus globaler Interessen: Der Wettlauf um Afrikas Ressourcen, Az Namibia

Neu ist es für den afrikanischen Kontinent keinesfalls, dass dessen menschlichen und anderen natürlichen Reichtümer geplündert werden. Bereits Karl Marx stellte in seiner Kritik der Politischen Ökonomie höchst unsensibel aber kategorisch eindeutig fest, dass mit der ,,Jagd auf Schwarzhäute" die Morgenröte der kapitalistischen Produktionsweise herauf dämmerte. Anders ausgedrückt: Wer Globalisierung für ein neuzeitliches Phänomen hält, muss aus afrikanischer Perspektive mindestens bis zu den Zeiten des Sklavenhandels zurückgehen.

Der Kollaps des Sowjetstaats und damit einer über vierzigjährigen Ära der Blockkonfrontation war keinesfalls das ,,Ende der Geschichte" (Francis Fukuyama), wohl aber der Beginn einer Neuordnung globaler Machtstrukturen mit weit reichenden Folgen auch für afrikanische Regierungen. Denen kam das Manövrierfeld des ,,Kalten Krieges" abhanden, das strategische Positionen sichern konnte. Das war meist nur zum Vorteil der Selbstbereicherung einer jeweiligen Handlanger-Elite. Zahlreiche Beispiele von A wie Angola bis Z wie Zaire dokumentieren, dass die bipolare Weltordnung keinesfalls einer Entwicklung ,,von unten" förderlich war, sondern afrikanische Regierungseliten als Satelliten im Ost-West-Konflikt verortete.

Afrika nach Ende der bipolaren Weltordnung

Die Festigung der US-amerikanischen Dominanz führte seit den später 1980er Jahren zu Flur bereinigenden Maßnahmen, zu denen auch die Etablierung einer demokratisch legitimierten Herrschaft in Namibia und Südafrika gehörten. Gleichzeitig erlangte der wirtschaftspolitische Diskurs der internationalen Finanzinstitutionen IWF und Weltbank die alleinige Definitionsmacht und schickte sich die Welthandelsorganisation WTO an, die globalen Austauschbeziehungen von Gütern verbindlich und umfassend auszuhandeln. Das Sagen haben dabei zumeist die mächtigen OECD-Staaten und insbesondere der immer deutlicher die einseitigen Spielregeln einer globalen Regierungsführung festlegende Club der G8-Mitglieder, deren nächstes Gipfeltreffen im Juni 2007 in Deutschland stattfinden wird.

Afrikanische Versuche zur Neuordnung: NEPAD und AU

Parallel dazu vollzogen sich auch erhebliche innerafrikanische Wandlungsprozesse. Mit den demokratisch gewählten Regierungen in Südafrika und Nigeria ließen die beiden Wirtschaftsgiganten im südlichen und westlichen Teil des Kontinents ihren Paria-Status hinter sich und erwuchsen zu regionalen Hegemonialstaaten mit internationaler Akzeptanz. Zum Jahrtausendwechsel schickten sich Thabo Mbeki und Olusegun Obasanjo im Zusammenspiel mit Senegal, Algerien und Ägypten und in direktem Dialog mit den westlichen Industriestaaten an, eine neue Form von Entwicklung in der Rolle von Juniorpartnern mitzugestalten. Das Ergebnis war die New Partnership for Africa's Development (NEPAD), die nach einiger Inkubationszeit (und einem politischen Aushandlungsprozess) zum offiziellen wirtschaftspolitischen Instrumentarium der Afrikanischen Unon (AU) befördert bzw. degradiert wurde. Selbige wiederum stellte eine Umwandlung der Organisation für Afrikanische Einheit dar, bei der diese Abschied vom heiligen Prinzip des Nichteinmischungsgebots in die inneren Angelegenheiten von Mitgliedsstaaten nahm.

Die AU-Verfassung definierte eine neue Politik kollektiver Verantwortlichkeit, die keinesfalls folgenlos blieb. So fanden seither mehrere ausdrücklich durch die Organe der afrikanischen Staatengemeinschaft gebilligte oder initiierte innerkontinentale Interventionen statt, die zur Konfliktminderung und der Legitimität von Regimes (mit unterschiedlichem Erfolg) beizutragen versuchten. Der von der NEPAD konzipierte und mit vielen Erwartungen auch von außen begrüßte African Peer Review Mechanism (APRM) hielt entgegen kaum was er ursprünglich in Aussicht stellte. Immerhin lässt sich ein möglicher Zusammenhang zwischen den artikulierten Postulaten guter Regierungsführung und der wachsenden Zahl friedlicher und verfassungskonformer Machtwechsel in der Regierungsführung afrikanischer Länder vermuten - ungeachtet zahlreicher anderer Fälle, die vor allzu großer Euphorie hinsichtlich solcher Errungenschaften schützen sollten.

Neue Konkurrenz um die Ressourcen

Systematische neue ,,Markterschließungsoffensiven" auf dem afrikanischen Kontinent lassen sich spätestens mit dem noch unter der Clinton-Regierung verabschiedeten African Growth and Opportunity Act (AGOA) ab dem Jahre 2000 erkennen. Damit wurde durch die USA die handelspolitische Bedeutung Afrikas (die noch vor der Osteuropas liegt) unterstrichen. AGOA machte aber auch deutlich, dass es mit Ausnahme einiger kleiner Nischen (z.B. temporärer Förderung einer angeblich lokalen, aber eigentlich ausländisch finanzierten und genutzten Textilindustrie) hauptsächlich um den Export von hochwertigen Maschinen sowie Technologie und andererseits die Sicherung des Imports von Öl und anderen strategischen Rohstoffen ging.

Andererseits schickte sich die EU mit den Versuchen einer Neuordnung der Beziehungen zu den AKP-Staaten (d.h. den darin gruppierten Ländern Afrikas, der Karibik und des Pazifiks) in der Nachfolge des Cotonou-Vertrages an, in Form von Economic Partnership Agreements (EPAs) eine WTO-Kompatibilität auszuhandeln. Dies soll gleichzeitig eigene Interessen sichern helfen und die AKP-Staaten neuen handelspolitischen Zwängen unter zum Teil weit reichendem Verlust von Tarifpräferenzen unterwerfen. Dabei wird es je nach nationalökonomischer Gegebenheit sowohl Gewinner wie auch Verlierer auf der AKP-Seite geben Die andauernden, zähen bis stockenden Verhandlungen lassen erkennen, dass die Vorstellungen Brüssels dabei auf recht wenig Gegenliebe stoßen, sondern mit Misstrauen bedacht werden.

Sowohl die US- wie auch die EU-Initiative spiegeln weniger das Bedürfnis an der Ausgestaltung gerechterer Handelsbeziehungen wider, als die Sicherung von Marktzugängen nicht zuletzt im jeweiligen Eigeninteresse. Insbesondere das Gerangel um spezielle Freihandelsabkommen mit Südafrika - dem sicher interessantesten Partner im Afrika südlich der Sahara, wenn die Sicherung der Ölversorgung einmal außer Acht gelassen wird - kann als zusätzliches Indiz dafür gelten, dass es auch zwischen den beiden westlichen Industrieblöcken erhebliche Interessenkonflikte gibt, die auf dem Kontinent ausgetragen werden bzw. zum Ausdruck kommen.

Mit der jüngst deutlich erkennbaren Expansionsstrategie Chinas macht ein weiterer Konkurrent um die Sicherung insbesondere von fossilen Energieträgern sowie Absatzmärkten für Billigprodukte seine Aufwartung. Dies hat zu zahlreichen Analysen und Einschätzungen geführt, in denen interessanterweise die europäischen und nordamerikanischen Initiativen nur noch selten überhaupt erwähnt werden. Hinzu positionieren sich mit Indien, Russland und Brasilien weitere Mitkonkurrenten um den begrenzten Zugang zu Märkten und natürlichen Ressourcen - nicht nur, aber auch auf dem afrikanischen Kontinent. Welche Folgen und vielleicht auch Chancen dies aus afrikanischer Perspektive hat, bleibt vorerst noch abzuwarten. Die Kassandra-Rufe aus dem Westen jedenfalls haben wohl weniger die Bedrohung afrikanischer Interessen als die der eigenen im Blickfeld.

Dass sich das Spektrum potenzieller Partner mit China, Indien, Brasilien und Russland sowie einer Reihe weiterer ,,Schwellenländer" erheblich erweitert, kann Afrikas Interessen grundsätzlich nicht schaden. Der neue Handlungsspielraum müsste allerdings nicht nur einmal mehr nur zum weiteren Ausbau von transnationalen Eliten missbraucht werden.

Henning Melber, Politologe und Direktor der Dag-Hammarskjöld-Stiftung, Uppsala/Schweden
 

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeOPL252 und kein Ende?

 
  
    #16
11.01.07 16:16
Wegen OPL252 wird bekanntlich immer noch verhandelt. Und zwar mit http://www.incnr.com , dem jetzigen Eigentümer des Blocks. Siehe Ausführungen von EnerGulf zum letzten Quartalsabschluss. Diese Ausführungen deuten darauf hin, dass EnerGulf, der "unnamed canadian investor" ist, der seinerzeit in der Presse in Zusammenhang mit INCNR ins Spiel gebracht wurde.

Wie an anderer Stelle ausgeführt wurde, ist das Nigerianische Ölrecht mit zahlreichen Tücken und Fallstricken verbunden, die bspw. bei http://www.sapetro.com zum Verlust von OPL246 geführt haben, obwohl diese Firma bereits Hunderte von Millionen in das Projekt investiert hatte.

Entscheidend wird also sein, ob EnerGulf eine Vertragsposition erzielen kann, die ein größeres Investment rechtfertigen kann. Dies bleibt abzuwarten. Ansonsten sollte man die Finger von dem Geschäft lassen und das Projekt als erledigt erklären.

Wie auch immer, Ausüfhrungen zum Ölrecht unter besonderer Berücksichtigung der Erkenntnissse aus dem Sapetro-Prozess enthält der nachstehende Beitrag:

NIYI AYOOLA-DANIELS ESQ examines critically, legal issues involved in OPL conversion to OML, with particular reference to the South Atlantic Petroleum case

This article examines the legal frame work for Oil Prospecting Licence (OPL) conversion to Oil Mining Lease (OML) in Nigeria and in particular the Oil Prospecting Licences (Conversion to Oil Mining Lease, etc.) Regulations 2004. For a better understanding of the legal issues involved in this conversion, the writer briefly explores the legal meaning and nature of OPL and OML in Nigeria. And being the first judicial pronouncement on OPL conversion to OML in Nigeria, the writer highlights relevant legal issues in the recent Federal High Court decision in SOUTH ATLANTIC PETROLEUM LIMITED v MINISTER OF PETROLEUM RESOURCES. The writer concludes by drawing lessons from the Turkish Petroleum Code on OPL conversion to OML with a view to filling any gap or lacuna if any, in the controversial Regulations 2004.

Legal nature of OPL

An OPL is a licence given by the Minister of Petroleum Resources which gives the holder of the licence the exclusive right to explore and prospect for petroleum within the area of his licence.

Exclusivity here means that the grant of an OPL precludes the grant of another form of licence or lease for petroleum exploration, prospecting or mining, within the same licensed area. The term of an OPL is at the discretion of the Minister of Petroleum Resources but shall not exceed five years including any periods of renewal, but in the case of a Deep Offshore, the duration is for a minimum period of 5 years and an aggregate period of 10 years. This means that the holder of OPL has a very limited period during which he may produce and dispose of petroleum from his licensed area. The area comprised in the grant of an OPL shall be a compact unit not exceeding 1,000 square miles (2,590 square kilometers).Rights granted under OPL. Subject to the statutory obligation to pay rents, petroleum profits taxes and royalties under the Petroleum Profits Tax Act (PPTA) and the Petroleum (Drilling and Production) Regulations and other obligations imposed under the Petroleum Act 1969, the holder of an OPL "may carry away and dispose of petroleum won during prospecting operations". This is by virtue of Paragraph 7, First Schedule to the Petroleum Act).

What is Oil Mining "Lease" (OML)?

Though there has not yet been any decided case in Nigeria on the juridical nature of an Oil Mining Lease (OML) granted under the Petroleum Act, but a close look the wording of the Act and the granting clause of the lease shows the intention of the grantor of the lease. To this extent therefore, I submit that the right granted to a holder of an OML is not a "lease" in the common law sense of a lease but rather it is a license to explore for, produce, carry away or export petroleum discovered within the lease area. The right granted does not convey an interest in land; (the subject matter of the OML) whether corporeal or incorporeal (profit a pre endre). A profit a prendre is an incorporeal interest in land authorizing entry upon a tract of land and severance and removal of a part of the corpus of the land. At common law a lessee acquires "exclusive possessory right" over the leased area to the exclusion of any other person including the grantor -lessor. The holder of an OML has no exclusive possession of the leased area to the exclusion of the Federal Government of Nigeria. Apart from this, the Land Use Act imposes an obligation on the holder of an OPL or OML to obtain the consent of any person lawfully occupying the licensed or leased area (the subject of the grant) or the holder of the right of occupancy before entering upon the land to commence exploration and production activities. The holder of an OML is also liable to pay fair and adequate compensation for the disturbance of surface or other rights to any persons who owns or is in lawful occupation of the leased area.

In RADIACH v SMITH, (1950 101 CLR page 209) the Australian High Court held that "if there is any decision which states positively that a person legally entitled to exclusive possession for a term is a licensee and not a tenant, it should be disregarded for it is self contradictory and meaningless".

The term "Oil Mining Lease" as used in the Petroleum Act, found its way into Nigeria's oil and gas jurisprudence as a carry- over from the America petroleum legislation which legislation has had a long history of substantial litigation involving the juridical nature of the lessee's interest in petroleum. In LOMIS v GULF OIL CORPORATION, the Court of Appeal of Texas held the lessee's interest to be an interest in land of a corporeal nature. In the Canadian case of BERKHEISER v BERKHEISER (1957 SCR 387) the Court held the lessee's interest to be an exclusive profit a prendre right to explore for and produce petroleum. On the issue of revocation, the position of common law is that a lease once granted cannot be revoked but a licensor can validly revoke a licence upon giving reasonable notice or upon compliance with the terms or contract governing the licence. In F.G.N. v ZEBRA ENERGY LTD., (2002 18 NWLR Part 798 at page 162) the Supreme Court of Nigeria held that a petroleum licence (OPL) can be revoked once the procedure stipulated under the Petroleum Act has been compiled with.

From the above, it becomes obvious that an OML is actually a licence and the holder only enjoys an exclusive permit or licence to conduct petroleum exploration and prospecting operations within the leased area (not exceeding 500 square miles) and to carry away petroleum discovered in or under the leased area. At best, the grant of an OML creates a statutory licence. For the avoidance of doubt, Paragraph 11, First Schedule to the Petroleum Act provides that "Subject to this Act and any special terms or conditions imposed under paragraph 34 of this Schedule, the lessee of an Oil Mining Lease shall have the exclusive right within the leased area to conduct exploration and prospecting operations and to win, get, work, store, carry away, transport, export or otherwise treat petroleum discovered in or under the leased area".

It must be also stated clearly here that under the Petroleum Act the Minister of Petroleum Resources reserves the right (as a sovereign act of Government) to unilaterally alter the terms and conditions of the lease including its juridical nature during the continuance of the lease. Form D of the Schedule to Petroleum (Drilling and Production) Regulations states expressly that "..the lease is granted subject to the Petroleum Act and the regulations thereunder now in force or which may come into force during the continuance of this lease"

Duration and Renewal of OML

The term of an OML shall not exceed twenty years, but may be renewed in accordance with the Petroleum Act. This longer duration of the term of an OML is one of the distinctive features of an OML. The modality for renewal of an OML is also a major attractive characteristic of the lease under the Petroleum Act. And for a renewal to be obtained, "the lessee of an OML shall be entitled to apply in writing to the Minister not less than 12 months before the expiration of the lease either in respect of the whole of the leased area or any particular part thereof, and the renewal shall be granted if the lessee has paid all rent and royalties due and has otherwise performed all his obligations under the lease". With the word "shall" used in paragraph 13, First Schedule Petroleum Act, it seems to me that the Minister of Petroleum Resources has no discretion on the matter and must grant the renewal once the lessee has paid all the rents and royalties due and has performed all the other duties and obligations under the Act. This view is predicated on the interpretation given by the Supreme Court of Nigeria on principle governing use of "shall" in a statute. The Court in AMOKEODO v I.G.P (1999 6 N.W.L.R part 607 at page 362) held that "shall" in a legislative sentence is generally imperative or mandatory and that it is a word of command which is normally given a compulsory meaning because it is intended to denote obligation.

Conversion of OPL to OML

The two major distinctive features of OML stated above (duration and renewal) make conversion from OPL necessary. By virtue of Paragraph 8 First Schedule to Petroleum Act, an OML may be granted only to the holder of an OPL who has :(a)satisfied all the conditions imposed in the licence or otherwise imposed on him by the Petroleum Act, including payment of rents, taxes and royalties. (b) discovered oil in commercial quantities. Oil shall be deemed to have been discovered in commercial quantities by the holder of an OPL if the Minister, upon evidence adduced by the licensee is satisfied that the licensee is capable of producing at least 10,000 barrels per day of crude oil from the licensed area. Modalities for conversion. By virtue of Oil Prospecting Licence (Conversion to Oil Mining Lease, etc) Regulations 2004, the holder of an OPL shall pursuant to Paragraph 8 Schedule 1 of the Petroleum Act be eligible, upon conversion, to no more than one OML after satisfying the conditions stipulated in the Petroleum (Drilling and Production) Regulations. However, the holder of an OPL which is eligible for conversion to an OML may apply for the grant of and may be granted an additional OML from the same contract area.

The SOUTH ATLANTIC PETROLEUM LIMITED (SAPETRO) v MINISTER OF PETROLEUM RESOURCES case provided a unique opportunity for the Federal High Court to consider Nigeria's law on OPL conversion to OML and in particular the provisions of Regulations 2004. Questions that the court had to provide answers to in that case include: (i) Is the power of the Minister to grant or not to grant an additional OML to the holder of an OPL susceptible to Judicial Review? (ii) Can two OML co-exist on the same OPL in the same hand and on the same acreage? (iii) Is OPL 246 put up for bidding by the Minister of Petroleum Resources the same as OPL 246 previously granted to SAPETRO? (iv) Does the grant of OML make an OPL disappear or is there any Regulation for automatic relinquishment of OPL under Nigeria law? (v) Would the grant of SAPETRO application put the Federal Government of Nigeria Oil and Gas Policy and Administration into turmoil and open a floodgate of potential claims from previous OPL holders who might be tempted to ask for a return to them of the unconverted portion of their previous OPLs?

In answering the question on Judicial Review of Minister's power, Justice Abdullahi Mustapha while disagreeing with the submission of the leading counsel to the Petroleum Minister, Prof. Fidelis Odita Q.C. SAN held that: "Regulation 2 (1) of the Regulations 2004 confers powers on the Minister to grant an additional Oil Mining Lease to the holder of an Oil Prospecting Licence if in his opinion the terms and conditions in the said paragraph have been satisfied. Therefore, where the Minister formed an opinion that the holder of an Oil Prospecting Licence who applied for the grant of an additional Oil Mining Lease should not be granted, that power is derived from the Regulations 2004 and he was exercising public law function and his decision is susceptible to Judicial Review. The Applicant's Right to be granted an additional Oil Mining Lease stemmed from Regulations 2 (1) of Regulations 2004 and not from any private contract between him and the Minister and so it is a public law right. The use of the words "if in his opinion" in the Regulations does not take the decision of the Minister out of the ambit of the Judicial Review".

On whether OML can co-exist on the same OPL in the same hand, the court also rejected the submission of counsel to the Minister of Petroleum Resources and held that: "... the holder of an OPL which is eligible for conversion to an OML, may apply for the grant and may be granted an additional Oil Mining Lease from the same contract area. A combined reading of Regulations 1 and 2 shows that two OML can indeed exist on the same OPL. One of the conditions for the grant of the OPL 246 as contained in a letter dated February 23, 1998 issued by a Director of Petroleum Resources is that the block would be operated on a "Sole Risk Basis" but that the Government reserves the right to participate at any time in the life of any subsequent Oil Mining Lease. That subsequent Oil Mining Lease can in my view be mining lease out of the original OPL or out of the Residue thereof. I reject the argument that an OML and OPL cannot co-exist at the same time in the same hands in the same acreage"

On whether or not the OPL 246 put up for bidding by the Minister was the same OPL 246 previously granted SAPETRO, the court recognized the fact that SAPETRO applied to the Minister for the conversion of OPL 246 to an OML. According to the court, the Department of Petroleum Resources (DPR) reviewed the application and advised that part of the OML derivable from OPL 246 fell within the Special Regime Area (SRA) which was included in the Joint Development Zone (JDZ) between Nigeria and Sao-Tome and Principe. The court therefore held that "while the Applicant has a right to exploit OML 130 it has no continuing right to explore or exploit what was previously OPL 246.

The OPL 246 put up for bidding by the Minister of Petroleum Resources, it is averred, is not the same OPL 246 previously granted to the Applicant. The original OPL 246 which was for 1000 square miles is said to have ceased to exist once the DPR conveyed the Minister's decision to convert 500 square miles of that OPL into OML 130 in 2005. While the new OPL 246 is for 500 square miles, the Applicant was never granted an OPL 246 for 500 square miles The residue of OPL 246 has retained its identification No 246 in accordance with international petroleum industry practice for reasons of convenience because of the petroleum information and data already associated with that number and is not an acknowledgement that the original OPL 246 granted to the Applicant continues to exist".

On the question of Public Policy and whether the grant of the SAPETRO application will put the FGN Oil and Gas Policy and Administration into turmoil, the attention of the court was drawn to ORDER 47 RULE 1 (2) which requires the court to have regard to all the circumstances of the case including the chaos and difficulty which will arise from the court's decision. The court therefore held that "in an action of the Judicial Review even where the action challenged is found unlawful, the court usually considers the practical consequences of granting such an application. This is usually classified into two categories to wit, where there is no longer a live issue requiring a practical solution and those where granting a remedy would be detrimental to good administration".

On whether upon the grant of OML, the OPL disappears, the court held that there is nothing unlawful in the Government Policy that the residue of OPL 246 is automatically relinquished and reverted to the Federal Government in the grant of an Oil Mining Lease No 130 to the Applicant. I also hold that there is nothing unlawful in the letters dated March 1,2006 and March 21, 2006 wherein the Minister communicated to the Applicant the decision of the Government not to grant to the Applicant an additional Oil Mining Lease from the unconverted portion of Oil Prospecting Licence 246".

Having regard to all circumstances of the case and the evidence before Honourable Justice Mustapha Abdullahi, I submit in my humble view that this decision is correct and sound in law and in fact. However, I will propose an urgent amendment to the provision of Oil Prospecting Licences (Conversion to Oil Mining Leases, etc.) Regulations 2004 with a view to making the Regulations clearer, easily predictable and ascertainable than it is presently. This will avoid unnecessary assumptions, speculations and litigation. In this regard, I hereby propose a new Regulation 2 to the 2004 Regulations which should read "upon the grant of the oil mining lease, the oil prospecting licence shall expire". This new provision should, in my opinion truly put this controversial legal issue to rest.

Lessons from Turkish Petroleum Code

Under the Turkish Petroleum Code 1954, nothing is assumed or taken for granted. Unlike Regulations 2004, Turkish Petroleum Code clarifies and directly addresses the question on residue of OPL upon its conversion to OML. The Code also makes clear express provision for open competitive bidding (with some variation to suit their national interests) as a mode of granting oil prospecting licence or oil mining lease.

Article 63 of Turkish Petroleum Code provides:

(i) A licencee who has made a discovery in his licence area, and who while his licence is in effect applies for a lease in accordance with the Regulations, shall be granted a lease on terms prevailing at the time the related licence was granted, for any area or areas chosen by him from the licence, not exceeding one half thereof, subject to the limitations of Articles 61 and 62. The licensee shall attach to his application a receipt showing payment of the lease fee.

(ii) Upon the grant of the lease the licence shall expire. However, in the event the right holder re-applies for licence for the remaining part of the licence area, such application may be evaluated by the General Directorate outside the scope of Sub-Article 4 of Article 53 of the Law.

With regard to the mode of acquiring oil block (OPL or OML) in Turkey, Article 64 (2) of the Code provides that "No licence or lease may be granted except by competitive bidding on an area previously declared subject to lease by competitive bidding without revocation of such declaration". The Code further provides that "all or part of an area previously declared subject to lease by competitive bidding may be declared no longer subject to such bidding and that an offer of an area for competitive bidding shall not involve obligation to accept the highest or any bid".

In conclusion, I salute the courage and judicial wisdom of Justice Mustapha Abdullahi in SAPETRO case. And for the purpose of making the law on OPL conversion to OML in Nigeria clearer and easily predictable, the amendment proposed above should as a matter of urgency be looked into to avoid unnecessary future litigation against the Minister of Petroleum Resources on this critical legal issue.

- Mr Ayoola-Daniels, an Abuja based lawyer is the principal partner of Niyi Ayoola-Daniels & Co. and member, Nigerian Gas Association


 

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeTora, Tora, Tora

 
  
    #17
29.03.07 00:55
462 von Red Shoes    29.03.07 00:36:08    Beitrag Nr.: 28.553.633 aus dem WO-Forum
 
Die Warnung am 21.03.07 war berechtigt. Der Kurs brach nach dem kurzen Hype wieder bis auf 0,511 Euro ein.

Die vorletzten beiden Tage ergeben ein bullisches Harami Cross, das am Mittwoch mit einer weißen Kerze bestätigt wurde. Es ergeben sich also wahrscheinlich noch einmal etwas höhere Kurse.


Erstaunlich. Schon wieder ein Warner!

Wir, die EnerGulf-Aktionäre, wissen natürlich selbst, das das eine Anlage mit hohem Risiko ist. Die Anlage hat jedoch, wie die im anderen Thread veröffentlichte Tabelle zeigt, das Potential eines Vervierhundertfachers. D.h, wenn alles planmäßig läuft, werden aus 10.000 Euro Einsatz 4.000.000 Euro.

Wir, die wir auf eine dem Investment angemessene Haltedauer kalkulieren, setzen Beträge, deren Verlust wir verschmerzen können und auch verschmerzen wollen. Denn mit diesem Einsatz haben wir die Chance, unser Leben grundlegend zu verändert. Wo andere von der Königsallee oder vom Ponyreiten in Thailand träumen, da träumen wir von Tahiti.

Kopflos laufen wir - auch wenn es andere nicht wahrhaben wollen - nicht in die Sache. Wir haben das beste Research-Team des WO-Boards und eine professionelle Analystin im Team, die mit allen Wassern gewaschen ist.

Deswegen wollen und brauchen wir nicht gewarnt zu werden - und sind auch nicht bereit, über die Risiken des Investments, die vielfältigen Möglichkeiten des Scheitern, zu diskutieren. Wir kennen sie besser als jeder andere.

Wer nicht bereit ist, uns dies gleich zu tun, der möge uns gefälligst in Ruhe lassen.






Feuerblume
http://feuerblume-hanabi.blogspot.com
 

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeHellseherei und Kursraterei sind keine Basis

 
  
    #18
29.03.07 13:11
Im übrigen gilt, dass der Sprung zur Prognose nur gewagt werden kann, wenn genügend Sicherheit über die Dominanz einer Wahrscheinlichkeit über jede andere besteht. Dazu bedarf es einer Analyse. Also ohne Analyse keine Prognose. Hellseherei und Kursraterei sind keine Basis für einePrognose.

Feuerblume
http://feuerblume-hanabi.blogspot.com
 

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeEene meene Muh, und raus bist du

 
  
    #19
29.05.07 22:29
Die in einigen deutschen Börsenforen verbreiteten Theorien sind schon ziemlich bizarr und für mich ein einzigartiger Ausdruck dafür, wie Lieschen Müller sich wohl Ökonomie vorstellen muss.

Angesichts der sich immer mehr konkretisierenden Projekte, die so manche Spekulation durch Fakten ersetzen, fällt es allerdings auch immer schwerer, aus dem hohlen Bauch heraus irgendwelche Weltuntergangsszenarien zu konstruieren.

Halten wir doch mal fest.

Hier hatte der neue CEO einer geradezu winzigen – und in der Mineralienexploration relativ erfolglosen - Firma die fast aberwitzige Vision, so genannte Giant-Oilfields in der dritten Welt, insbesondere in Afrika, zu explorieren und zu einem Ölproduzenten aufzusteigen.

Da bekanntlich die meisten dieser Junior-Explorer an ihrer Aufgabe scheitern, war ich anfangs hinsichtlich der Erfolgsaussichten äußerst skeptisch, zumal mir die Kapitaldecke, die man für solche Vorhaben braucht, als zu dünn erschien und die Ressourcen zum Großteil in instabilen politischen Gegenden wie dem Kongo und Nigeria, oder in Regionen lagen, die als „ungebohrt“ galten.

Zudem sah es lange so aus, dass sich diese Firma, die von vornherein darauf ausgelegt war, einen Großteil der zu leistenden Arbeiten outzusourcen, mit der Vielzahl der angegangenen Projekte verzettelt und sich finanziell und ressourcenmäßig übernimmt.

Diese Befürchtungen haben sich, Gott sei Dank, nicht bewahrheitet.

Vielmehr hat die Firma deutlich gezeigt, dass sie in der Lage ist, die Spreu vom Weizen zu trennen, keine „Geschäfte“ um jeden Preis angeht (Tanzania) und bei Projekten, die in eine „Loss-Loss-Situation“ migrieren (Nigeria), rechtzeitig und konsequent die Reißleine zieht.

Dass das bereits geplatzte Projekt in Namibia gegen alle Widerstände nicht nur gerettet wurde sondern sogar noch in einer Erfolg versprechenden Partnerschaft mit einem der ganz Großen der Branche (der Sintez-Group) mündete, spricht dafür, dass es sich bei EnerGulf um einen sog. „Riesen-Zwerg“ handelt. Eine kleine „Klitsche“ mit Riesen-Beziehungen.

Eine Tatsache, die zu übersehen, unverzeihlich ist.

Jeff Greenblum hat jedenfalls seine Visionen in beeindruckende Konsequenz in Missionen umgesetzt, ein kompetentes Team zusammengestellt, das Namibia-Projekt bereits zur Hälfte durchfinanziert und mit Schlumberger und Halliburton überaus kompetente Partner für die Geophysik und das Schachtmanagement engagiert.

Angesichts des exorbitant guten Risk-Return des Projektes (projektierter Gewinn nach income tax knapp 40 USD je Barrel!) und der Euphorie, welche einschlägig bekannte Kapitalgeber bei der letzten Privatplatzierung zeigten, kann davon ausgegangen werden, dass auch die Restfinanzierung gelingen wird.

Dass Jeff Greenblum, der bisher noch keine einzige Aktie verkaufte, mehr als jeder andere vom Erfolg seiner Mission überzeugt ist, hat er mit dem Kauf einer weiteren 500k-Position junger Aktien aus der PP noch einmal eindrucksvoll unterstrichen.

Auch für andere war diese Privatplatzierung die letzte Chance, mit einer größeren Position einzusteigen, denn die deutsche Börse, deren Umsätze zum großen Teil aus „wash sales“ zum Zwecke der Kursmanipulation bestehen, kann bekanntlich größere Orders ohne heftige Kursauschläge nicht bedienen. Und Kanada schon gar nicht.

Einige haben diese Chance genutzt. Andere nicht - und rumoren wieder mal in den Boards über die bösen „Insider“. Einige sind offenbar bereits gelb vor Neid angelaufen, dass sie nicht dabei waren.

So wird sich also – wieder einmal – das Großkapital die Hände reiben und der Kleinanleger in die Röhre schauen. Denn vor Beginn der Bohrarbeiten wird es wohl keine Privatplatzierung mehr geben. Belohnt werden also - wieder mal - vor allem die, die es sich leisten können, denken zu lassen.

Eene meene Muh, und raus bist du!



Nachstehend noch ein Bildschirmfoto das illustriert, wie die sog. Gasschlote, die als primäre Indikatoren für das Vorhandensein von Erdöl gelten, aussehen, und die das Sintez-EnerGulf-PetroSA-Konsortium so optimistisch machen, dass sie in Namibia 1711 Öl finden werden und die jeff Greenblum bewogen haben, noch einmal eine 1/2 Million Aktien zuzulegen.

ich denke mal, dass es auch diese Schlote waren, die einen anderkannten Gelogen zur Aussage hingerissen haben, dass dies die beste ungebohrte Struktur sei, die er je gesehen hat.  
Angehängte Grafik:
ch1.jpg
ch1.jpg

1747 Postings, 6861 Tage feuerblumeAfrica: Oil & Gas Discoveries - the Implications

 
  
    #20
19.08.07 15:42

New Era (Windhoek)
OPINION
17 August 2007
Posted to the web 17 August 2007
Prof. E. Kiremire

Relatively recently, oil and gas discoveries have been announced in more than ten African countries. These include Uganda, Ghana, Congo-Brazzaville, Angola, Gabon, Guinea-Bissau, Guinea, Sierra Leone, Algeria, Egypt, Cameroon, Nigeria, Tanzania, Zambia, Namibia, Sao Tome and Principe. This is great news for our continent.

I have been following this news with keen interest, which surprisingly, to date, accounts for a colossal 2 million Internet hits plus. There has been excitement both within and outside the countries concerned.


The discovery of oil in Namibia was published by New Era of 13/07/07.

According to the article, the discovery of oil along the Namibian coastline was announced by Dr Khalin Valentine Vladimirovich - a representative of a Russian company Sintezneftegaz Namibia (Ltd) which will invest US$80 million in the vital project.

Clearly, this is very exciting news.

This reinforces the existence of Kudu gas (worth US$1 billion) in the Karas Region. It is estimated that this gas could meet Namibia's energy requirements for the current entire century.

In the case of Uganda, the discovery of oil on the shores of Lake Albert in Bunyoro District by Heritage Oil and Gas of Canada, Hardman Resources of Australia and Tullow Oil of Ireland has attracted wide and varied reactions from across sections of society both within and outside Uganda.

These include government ministries such as Energy, Foreign Affairs, Investments, Finance, etc., as well as quasi government institutions such as Bank of Uganda, Uganda Wild Life Authority, the National Environment Management Authority, just to mention a few.

Public interest in this development has been so great that high ranking government officials that include Vice-President, Prof. Gilbert Bukenya and some ministers have already visited the drilling sites.

In the meantime, the oil companies that have invested heavily in the Ugandan discovery have already started reaping huge financial benefits as their market value has since increased at the stock exchange.

Of particular interest are policy formulation steps that have already commenced. A recent 2-day workshop that was held by government agencies at Windsor Lake Victoria Hotel, Entebbe to review a draft paper on Oil/Gas Policy, among other important issues, covered the future promotion, development, production, transportation, refining, distribution, marketing and sale of oil and gas in the country.

Plans are already underway to build a Uganda-Kenya pipeline at a cost of US$110 million and a refinery to supply fuel for energy production.

Other positive expressions of interest have also come from some sub-regional and regional organizations such as NEPAD and the Pan-African Parliament.

All in all, all of a sudden, Uganda's name has hit the regional and international limelight like a wild fire. Similar excited reactions have taken place in other African countries in which oil/gas have been discovered.

But what is so unique about oil?

The most obvious reason is that oil is probably the most sought-after commodity in the world, even more so than the famous modern-time gold.

About two centuries ago, gold was so highly regarded that European explorers travelled long journeys by ship abroad in its search. This led to subsequent land conquests and occupations.

Today, oil seems to have directly or indirectly taken the place of gold. In fact, it is sometimes referred to as black gold.

As we are all aware, this oil is so vitally important that any price fluctuations especially in the upward trend drastically affects the world economy negatively.

This impact is severely felt by developing nations.

The oil crises of the early and late 1970s (1973 & 1979) that led to world economic recessions are cases in point.

Currently 84% of oil is utilized in energy consumption and production in the form of gasoline, diesel, jet fuel, heating, petrol, liquefied petrol gas, and other fuel oils. The balance (16%) is used for the chemical industry to produce organic solvents, fertilizers, pesticides, pharmaceuticals and plastics and so on.

Another key industrial chemical, sulfuric acid, is obtained as a by-product. Thus, a strong chemical industry is a powerful catalyst for industrialization.

And the economic potential of petroleum is enormous. In actual fact, developed nations have categorized oil as a great security concern. So what is petroleum and how is it obtained?

The name petroleum comes from two Latin words, petra (rock) and oleum (oil). Hence, scientifically speaking, petroleum simply means rock oil or oil from rocks - itself an appropriate term since oil is usually obtained by drilling through rocks.

Petroleum comprises of a mixture of hydrocarbons (a hydrocarbon consists of carbon and hydrogen atoms) with chain lengths ranging from 5 carbons (C-C-C-C-C) to18 carbons (C5H12 to C18H38).

Petroleum hydrocarbons of molecules smaller than C-5 are known as natural gas or natural gas liquids.

Petroleum hydrocarbons with chain length greater than C-18 are known as paraffin wax.

According to a Biogenic Theory, petroleum was formed a long time ago (some 180 - 140 million years) by the reaction of heat and pressure (in the ground) on the organic matter mainly from algae and small sea animals (zooplankton).

Since most of the hydrocarbons are lighter than rocks or water, they drifted upwards through the rocks and in the process some got trapped in the space between rocks and produced reservoirs of petroleum. A bit of petroleum permeated to the surface of the ground and decomposed.

There exist three categories of oil extraction, namely, Primary methods, Secondary methods and Tertiary methods.

The primary methods use underground pressure to recover about 20% of oil. When that oil component is exhausted, then the secondary methods are applied to recover a further 5-10% of oil. Finally, the tertiary methods that employ reduction of viscosity techniques are utilized to recover some more oil.

According to President Museveni, Ugandan oil is of very high quality, with 33 API (American Petroleum Standard) units, a position that places it in the second slot, next to North Sea Oil pegged at 42 API units. Venezuela oil stands at 18 API units.

Apart from ranking oil according to an API index, it can also be ranked according to nations. Thus, in production terms, Saudi Arabia is number 1, followed by Russia (2), USA (3), Iran (4 - OPEC), Mexico (5), China (6), Norway (7), Canada (8), Venezuela (9 -OPEC), United Arab Emirates (10 -OPEC), Kuwait (11- OPEC), Nigeria (12 - OPEC), United Kingdom (13), Iraq (14 - OPEC).

In terms of oil exports, again Saudi Arabia dominates, followed by

Russia (2), Norway (3), Iran (4 - OPEC), United Arab Emirates (5 -OPEC), Venezuela (6 - OPEC), Kuwait (7 - OPEC), Mexico (9), Algeria (10 - OPEC) and Libya (11 - OPEC).

The United States of America (USA) is the greatest importer of oil. It is followed by Japan (2), China (3), Netherlands (4), France (5), South Korea (6), Italy (7), Germany (8), India (9), Spain (10), United Kingdom (11), Belgium (12), Canada (13) and Turkey (14).

It is interesting to observe that the leading importers of oil are simultaneously the most industrialized nations. They include the heavy producers of petrol.

In terms of oil consumption, the USA once again tops the list, followed by China (2), Japan (3), Russia (4), Germany (5), India (6), Canada (7), South Korea (8), France (9), Italy (10), Saudi Arabia (11), Mexico (12), UK (13) and Brazil (14).

The 8-top most non-oil producing countries that consume the World's most oil have also been classified with Japan as number 1, followed by Germany (2), India (3), South Korea (4), France (5), Italy (6), Spain (7) and Netherlands (8).

So, what will be the ranking in oil production in Africa in 2009 when Ghana and Uganda commence their productions? Obviously Nigeria (Africa's oil giant) is number 1, producing 2.2 million barrels per day. It is followed by Algeria No. 2, (2.1 million), Libya 3, (1.8m), Angola 4, (1.4m), Egypt 5, (0.579m), Southern Sudan 6, (0.4m), Equatorial Guinea 7, (0.33m), Congo Brazzaville 8, (0.280m), Gabon 9, (0.237m), Cameroon 10, (82,300), Ghana 11, (72-75,000 potential production), Cote d'Ivoire 12, (32,900), DRC 13(21,090), Uganda 14, (14,000 potential production), and Benin 15, (700).

Theoretical models regarding the life span of the current oil reserves have been advanced. According to these models, the world's oil reserves will be depleted within the next 30-40 years. This is an extremely worrying situation as the modern economy, especially the heavily industrialized nations, greatly depend on oil. What will, then, happen when, in the last years of the first half of this century, the world oil reserves become less and less? Who will be the super power?

Clearly those nations with good oil reserves and a good base of technology will have a major influence in world politics. This inevitably sets the trend of current international politics.

Great Oil Producers

The most industrialized countries which are great oil producers are, at the same time, great importers of oil. Undoubtedly, this implies a large measure of oil hoarding. Oil is being imported by those countries and kept away for the rainy day.

The heavy importers and consumers are mainly the industrialized and highly developed countries (countries of the North) while the rest belong to the South category.

Using the Centre-Periphery theory, the greatest importers and consumers belong to the Centre and the rest belong to the Periphery. Thus, the oil resources like any resource flow towards the centre where there is a high density of science and technology.

Apparently, this is a condition in which the oil wealth gets stuck at the top narrow stratum of the society and very little or nothing at all percolates to the wider bottom stratum of the society.

I find this term, which I would equate to the 'slim disease'‚ particularly interesting. As we all know, the slim disease term was developed in Uganda to refer to the HIV/AIDS virus disease. This virus attacks its victim and siphons out its nutrients for its well-being, replications and mutations at the expense of its victim.


The victim consequently becomes smaller and smaller until he dies. Mutations mean that the virus has capacity to change and resist any unwanted external influence including drugs.

Likewise, the Oil Slim Disease weakens its victim economically until the entire nation is in total ruins.

Hopefully, the potentially oil producing African nations will not be a victim of this disease.

Major Blessing

- Oil can be a major blessing when put to good use. There are some success stories. For instance, Libya has used its oil wealth to strengthen its industrial base.

Bahrain has built complex structures such as hotels, etc. on the reclaimed land from the ocean. They have also developed technologies to obtain drinkable water from the ocean. Many universities and research centres have been established in a number of Arab nations.

Not only has Iran developed its industrial base, but also a vibrant uranium enrichment programme that has made her earn the title 'terrorist' and a label 'member of the axis of evil'.

The question is, will the oil-producing African countries survive these labels in future?

Secessionist Tendencies

- In some countries, those regions with oil tend to possess secessionist aspirations. Nigeria's Biafran story is still fresh in our minds.

According to some media reports, the area in which the oil has been discovered in Uganda is gazetted as a Game Reserve despite the encroaching settlements.

Against this, a claim has emerged that the same area is an 'ancestral land of worship'. Could the presence of oil in Bunyoro near Lake Albert in Uganda subsequently trigger off secessionist tendencies, as was the case of Nigeria's Biafra?

Suppose more substantial discoveries of oil are found in northern Uganda and Buganda regions, could these catalyze the tendencies for federalism or secession in Uganda or elsewhere in Africa where oil has been discovered?

- Development of towns in the vicinity of oil regions. For instance, will Buseruka trading centre near the oil area in Uganda grow to become a city in the next 50 years or so?

- Security concerns of the oil regions. Peace and security are an essential prerequisite to any form of social and economic development.

It is therefore extremely important that those regions in which oil or gas discoveries have been made are well protected to ensure that oil or gas production is not disrupted.

- Intensification of skills training for oil exploration and extraction is extremely important. Thus, geology disciplines must be promoted.

- Promotion of disciplines linked to the petroleum-based chemical industry must be introduced in universities of those African countries in which oil has been found.

- Promotion of key industries such as steel and aluminium;

- Intensification of both basic and high technology research, which may include nanotechnology, high level computer programming, and engineering;

-Introduction of material science disciplines in universities; and,

- Promotion of disciplines such as chemical and genetic engineering. The list is endless.

Finally, Science and Technology (S+T) has a much longer life span than Oil.

For instance, Bill Gates who started Microsoft with a bare $5,000 in the early 70‚s is now worth $56 billion (8 times Ugandan estimated Oil reserves). All this goes to underpin the value of investing in S+T in Africa.

Let us thank our God for blessing Africa with the most golden commodity and continue to pray that He will bless us with more Oil and that His guidance will ensure that it will benefit the entire continent.

- Prof. E.M.R. Kiremire is Dean, Faculty of Science, University of Namibia (Unam)

Competition-Coalition principle

The Competition-Coalition principle of the centre will be greatly intensified. This means that there will be an intense competition for the limited oil resource by the nations of the centre and at the same time they will closely unite to fight any influence that threatens or appear to threaten their access to this limited resource.

This explains the roles of the coalition forces during the Kuwait-Iraq war of 1900-1991 and the current Iraq and Afghanistan wars.

This competition-coalition principle is not new. It was at work during the Berlin Conference of 1884 when the bitter rivalling European nations got together and decided to amicably share the cake of the African continent - a legacy we live with today.

The double standard approach is a tendency by the Centre to apply a double standard approach in dealing with issues of the Periphery. For instance, whereas human rights and genocide issues were not a major priority during Uganda's Idi Amin and Mobutu's Zaire or the Rwandan genocide, these have become a great concern in the case of Sudan's Darfur, Iraq and Iran.

Divide and Rule

The application of the Divide and Rule principle - The internal and external cohesion within the nations of the Periphery could threaten the economic interests of the Centre. That is, the steady flow of vital resources (including oil) from the Periphery to the Centre may be threatened by the periphery cohesion. Thus, there is a tendency for the centre to encourage division rather than unity of the periphery. This perhaps explains why OPEC could not work in unison during the 1973 and 1979 Oil crises.

Intensification of Research

Intensification of research and development (R+D) by the centre to find alternative sources of energy has already reached an advanced stage. For instance, the production of cars that will use hydrogen from alternative sources such as water and coal right here in Africa, and South Africa's Sasol which produced 1/3 of her oil needs from coal during the oil embargo.

Protection

There is protection and intensification of science and technology by the centre which conducts high technology research and protects its transfer to the periphery through various means including patents. This widens the gap between the centre and periphery more and more.

This monopolization of science and technology is very much reflected in preventing the periphery from conducting experiments regarding nuclear enrichment or developing nuclear weapons while at the same time the centre enjoys all the rights to do so.

Implications

What then are the implications of the oil discoveries in Africa?

- World focus on Africa will become more intensified. The scramble for economic spheres of influence will be more directed to those countries with oil.

- The African nations with newly discovered oil/gas may become a member of OPEC.

- The economic and political developments of those oil nations will be more closely monitored by the centre to ensure that they do not develop what may be classified as Weapons of Mass Destruction (WMD) or harbour any labelled 'terrorist' elements.

- The international image of African countries with new oil discoveries is likely going to be boosted, just like Africa's oil giant (Nigeria) and Africa's mineral giant (South Africa) which are regular invitees to the G8 meetings.

Dutch Disease

- The 'Dutch Disease' or the 'Oil Slim Disease'. Commenting on the oil discovery in Uganda, one writer talked about the so-called Dutch Disease‚ that has already afflicted some oil producing countries of the periphery.

 

   Antwort einfügen - nach oben